Maassluis

Gemeente waarschuwt Maassluizers voor babbeltrucs: ‘Voorkom dat je slachtoffer wordt!’

De politie ontvangt de laatste tijd weer diverse meldingen van babbeltrucs in Maassluis. De gemeente Maassluis doet via sociale media een waarschuwing. ‘Er zijn weer meldingen van babbeltrucs in Maassluis. Wees op je hoede. Laat je niet oplichten, geef inbrekers geen kans. Voorkom dat je slachtoffer wordt!’ Aldus de gemeente Maassluis.

Veel ouderen zijn hier de dupe van, maar het kan iedereen overkomen. Oplichters doen zich voor als een bankmedewerker, iemand die de meterstand komt opnemen of iemand die even naar het toilet moet. Met een smoes komt de oplichter bij u binnen om vervolgens geld of andere bezittingen te stelen. Dat wilt u natuurlijk voorkomen!

Wat zijn babbeltrucs?

Een babbeltruc is een smoes van oplichters/dieven die u proberen te beroven. Het is in sommige gevallen lastig inschatten of iemand het echt meent of gebruikmaakt van de babbeltruc. De oplichters komen meestal betrouwbaar over en zijn vaak netjes gekleed. Het oplichten van mensen doen ze aan de voordeur, maar ook gewoon op straat of telefonisch. Het is daarom belangrijk om altijd een gezond wantrouwen te hebben als iemand u aanspreekt en iets van u wil.

Hoe herkent u een babbeltruc?

Iemand die zegt van een bedrijf te zijn
Een persoon belt aan met een smoes. De persoon is gekleed in het uniform van het bedrijf en/of heeft papieren bij zich in de stijl van het bedrijf. Ze kunnen er professioneel, netjes en betrouwbaar uitzien, maar zijn dat dus niet.

  • Iemand met sociale motieven
    Personen bellen aan om ‘sociale redenen’. Ze doen zich voor als iemand anders, bijvoorbeeld nieuwe buren of studenten. Of iemand die vraagt even van uw toilet te mogen gebruikmaken. Het zijn vaak jongere mensen, soms kinderen of vrouwen. Mensen waarvan het lijkt dat ze geen kwade bedoelingen hebben.
  • Iemand met een probleem
    Iemand belt aan omdat diegene in nood is of een ander probleem heeft en u wordt om hulp gevraagd.

 

Meld babbeltrucs

Er wordt helaas veel misbruik gemaakt van het goede vertrouwen van anderen. De oplichters gaan zo geraffineerd te werk, dat een babbeltruc iedereen kan overkomen. Denkt u dat iemand een babbeltruc bij u probeerde? Licht dan meteen de politie in. Zo kunt u ervoor zorgen dat andere mensen niet de dupe worden van deze dieven.

Tips om babbeltrucs te voorkomen

Voorkom een babbeltruc met de volgende tips:

    • Gebruik een raam- of deurspion, deurketting of kierstandhouder.
    • Kijk eerst wie er voor de deur staat.
    • Handel zoveel mogelijk af bij de deur.
    • Laat onbekenden niet binnen. Moet u iets pakken? Bijvoorbeeld uw portemonnee voor een collectant of kinderpostzegelverkoper. Doe dan de deur dicht en laat mensen buiten wachten.
    • Vraagt iemand of hij 112 kan bellen vanwege een noodsituatie? Bel zelf 112.
    • Vraagt iemand of hij naar de toilet kan? Blijf erbij staan in de hal of verwijs ze naar een openbaar toilet.
    • Onthoud dat medewerkers van een bedrijf (bank, verzekeringsmaatschappij, thuiszorg et cetera) nooit onaangekondigd aan de deur komen. Zij maken altijd vooraf een afspraak. Als er geen afspraak is gemaakt, laat deze mensen dan niet binnen.
    • Vraag om een legitimatie. U kunt eventueel ook bellen naar het betreffende bedrijf of instantie om de identiteit te controleren. Laat personen niet binnen die zich niet kunnen of willen legitimeren.
    • Geef nooit de bankpas of pincode af. Ook niet aan zogenaamde medewerkers van de bank of politie. Een bank zal nooit om iemands pincode vragen.
    • Vraagt iemand wel om uw pincode? Doe gelijk de deur dicht of hang de telefoon op.
    • Leen geen geld aan zomaar iemand op straat.

Voorbeelden van babbeltrucs

    • Bezorger van een postbedrijf met een ‘pakje’; “Zal ik het pakje even binnen op uw tafel zetten? Het is behoorlijk zwaar en ik wil niet dat u zich vertilt.”
    • Bezorger met een grote bos bloemen; “Zal ik ze ook maar meteen in een vaas zetten? Dan hoeft u dat niet meer te doen.”
    • Iemand in een (verouderd) politie-uniform; “Politie!”
    • Iemand van de bank; “Ik heb een nieuwe bankpas voor u. Die kan ik alleen activeren door uw oude bankpas en pincode in te nemen. Anders kunt u niet bij uw geld.”
    • Iemand die zegt van de thuiszorg te zijn; “Ik vervang uw vaste hulp vanwege ziekte.”
    • Iemand van het gas/water/elektriciteitsbedrijf; “Ik kom uw meterstanden noteren; mag ik even in uw meterkast?.”
    • Iemand van de woningcorporatie; “We komen een deurspion in uw deur monteren, mogen we binnenkomen om een gat in uw voordeur te boren?”
    • Iemand van een schoorsteen- of dakdekkersbedrijf: “Ik ben aan het werk op het dak bij uw buren en zie dat uw schoorsteen kapot is. Dat is gevaarlijk voor u. Ik kan uw schoorsteen direct repareren, maar dan moet u wel vooruit betalen.”
    • Iemand die doet alsof hij glazenwasser is en het geld voor het (niet verrichte) werk komt ophalen.
    • Een ‘nieuwe buurman/-vrouw’; “Ik ben nieuw in de buurt en vind het leuk om met u kennis te maken. Mag ik even binnenkomen?”
    • De ‘nieuwe buren’ die bij de bewoner de maten willen opnemen (voor de vloer, gordijnen et cetera) omdat hun toekomstige nieuwe woning dezelfde maten heeft.
    • Studenten; “Wij hebben een schoolopdracht gekregen waarbij we een ouder iemand moeten interviewen over: de tweede wereldoorlog, pensioen, ouder worden et cetera. Mogen we u interviewen?”
    • Een persoon met een stuk taart of fruit, of bloemen et cetera; “Heeft u zin in een stuk taart? Ik zie zoveel eenzame senioren tegenwoordig en doe graag iets voor de samenleving. Zullen we samen gaan zitten?”
    • Collectant; een jongen met kinderpostzegels belt aan. Als de bewoner de portemonnee gaat halen, staan er ineens 2 overvallers achter het kind die naar binnen dringen.
    • In geval een huis te koop staat, iemand komt aan de deur die zonder makelaar graag alvast binnen wil kijken; “Ik was toch in de buurt, de foto’s op Funda waren niet duidelijk genoeg.”
    • Iemand in nood; “Er is een ongeluk gebeurd, mag ik met uw telefoon 112 bellen?”
    • Iemand van het gas/water/elektriciteitsbedrijf; “Er is een kabel/leiding geraakt bij werkzaamheden hier verderop. Ik moet even in uw keuken kijken om te controleren.”
    • Een meisje met pech; “Mijn fiets is gestolen/heeft een lekke band, mag ik even bij u bellen zodat mijn vader mij komt ophalen?”
    • Iemand zonder brandstof; “De benzine is op en heb geen geld bij me. Kunt u me geld lenen?”https://twitter.com/Gem_Maassluis/status/1461353236749701134

Lees ook:

More in:Maassluis

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.