112Maasmedia publiceerde in januari dit jaar een item met daarin de politiecijfers over de aanrijtijden van de politie naar spoedmeldingen in Maassluis. Dit item kwam tot stand door cijfers die door de politie zelf zijn samengesteld. De politie heeft voor publicatie op 112Maasmedia het item gelezen en aangegeven dat de informatie in het item klopt.
Politieke partij VSP Maassluis stelde naar aanleiding van dit item schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders (B&W) van Maassluis over de aanrijtijden van de politie. Het antwoord op deze vragen heeft zo’n 3,5 maand geduurd.
Op 1 april kwam het college van B&W met antwoord. In dit antwoord zegt het college van burgemeester en wethouders dat de gegevens in het item van 112Maasmedia ‘geen juiste weergave van de werkelijkheid zijn’. Echter zijn dit cijfers die door de politie worden samengesteld.
Aanrijtijden
Uit cijfers van de politie blijkt dat het in 2021 in Maassluis 5 keer gebeurde dat het 1 tot 2 uur duurde voordat er politie ter plaatse was bij een spoedmelding. Het gebeurde in Maassluis 3 keer dat er 45 tot 60 minuten op de politie gewacht moest worden tijdens een spoedmelding. De politie ontving in 2021 ruim 400 spoedmeldingen in Maassluis.
Politiecijfers
”Die gegevens zijn helaas geen juiste weergave van de werkelijkheid”, zo noemt burgemeester Haan deze politiecijfers. ”Voor Maassluis geldt dat de gewenste norm gehaald wordt. Dit betekent dat de politie in 83 procent van de gevallen op tijd arriveert om hulp te bieden”, aldus de burgemeester van Maassluis.
Uit cijfers van de politie blijkt dat Maassluis de norm niet altijd haalt. Daarnaast is het niet waar dat de politie in 83% van de spoedmeldingen op tijd arriveert. Het percentage schommelt per maand, maar het gemiddelde ligt in tegenstelling tot wat de burgemeester zegt, onder de 83%. Het streefpercentage in de eenheid Rotterdam (waar Maassluis onder valt) is 82% van de spoedmeldingen binnen 15 minuten ter plaatse. In januari, april, mei, juli, september, oktober en november (7 maanden) in 2021 werd de 82% niet gehaald.
Praktijk
Bij meldingen in de praktijk blijkt dat er soms (lang) op de politie moet worden gewacht in Maassluis. Zo werd er in maart een fietser met stenen bekogeld in Maassluis. Er werd direct gebeld naar 112, maar er was geen politie beschikbaar. Even later werden er stenen op ruiten gegooid in Maassluis, ook hier werd de politie gebeld. Ook hier kon de politie niet direct ter plaatse komen.
”Het is belangrijk dat politie snel aanwezig is als er hulp gevraagd wordt. Dat gaat in de meeste gevallen altijd goed”, aldus burgemeester Haan in een antwoord op een vraag van VSP Maassluis. Uit cijfers van de politie blijkt dat het al jaren niet meer is voorgekomen dat de politie zo laat was bij spoedmeldingen in Maassluis.
De oorzaak van deze aanrijtijden is dat er soms meer meldingen zijn dan beschikbare wagens. ”Er wordt altijd een prioritering gemaakt op basis van alles wat er op dat moment speelt. Soms zijn de wagens druk met een (grote) melding. Dan kan het zijn dat de politie van wat verder weg moet komen”, aldus de politie in een ander item aan 112Maasmedia.
Als er geen politie beschikbaar is vanwege een andere melding dan wordt de melding in de wacht gezet of er wordt een politiewagen uit bijvoorbeeld Schiedam of Rotterdam gestuurd. Maassluis heeft één politiewagen 24/7 beschikbaar voor de noodhulp. De agenten doen heel erg hun best om overal snel ter plaatse te zijn.